Massimo De carlo

Piotr Uklański Untitled (Stunner I), 2020 Olio e resina su iuta / Oil and resin on jute 97.2 × 76.5 × 3.2 cm / 38 1/4 × 30 1/8 × 1 1/4 inches Piotr Uklański Untitled (Stunner I), 2020 Olio e resina su iuta / Oil and resin on jute 97.2 × 76.5 × 3.2 cm / 38 1/4 × 30 1/8 × 1 1/4 inches. ALL IMAGES ARE: Photo by Christopher Burke Studio Courtesy Massimo De Carlo, Milan/London/Hong Kong

Massimo De Carlo
Palazzo Belgioioso
Milano
PIOTR UKLANSKI
HOW THEY MET THEMSELVES 

Dal 15 ottobre 2020 

PIOTR UKLANSKI HOW THEY MET THEMSELVES La galleria Massimo De Carlo è lieta di presentare How They Met Themselves, la prima mostra personale di Piotr Uklański negli spazi espositivi di Palazzo Belgioioso a Milano. Per How They Met Themselves, Piotr Uklański amplia una nuova serie di opere figurative avviata nei primi mesi del 2020 e presentata questa estate all’interno di un progetto pubblico organizzato dalla Art & Newport Foundation presso la Belmont Chapel, nel cimitero di Rhode Island. L’artista celebra le protagoniste delle opere dei preraffaelliti, confraternita di artisti fondata a Londra nel 1848 che rifiutava il classicismo rinascimentale della cultura accademica del tempo, preferendogli una maniera carica di suggestioni occulte ed erotiche ispirata all’arte italiana quattrocentesca. Uklański ripensa i ritratti di Elizabeth ‘Lizzie’ Siddall, Jane Morris, Emma Jones, Annie Miller e delle altre muse, modelle e mogli dei preraffaelliti, non come un repertorio di bellezze al femminile, ma in una sorta di misteriosa sorellanza tra queste stunner – termine con cui i confratelli erano soliti riferirsi loro. Emblematico è il ritratto di Elizabeth ‘Lizzie’ Siddall, modella e moglie di Gabriel Dante Rossetti, il cui acquarello How they met themselves (1851-60) dà il titolo alla mostra. Il richiamo non è casuale: nell’opera il pittore e la modella sono colti nell’attimo in cui incontrano i propri sosia, delineati da una luce evanescente e crepuscolare; nonostante indossino gli stessi abiti e presentino fisionomie analoghe, i sosia spettrali, dietro un’apparente somiglianza, suggeriscono al contrario divergenze profonde. Il tema del doppio è alla base della mostra milanese, i cui undici ritratti, pur trattandosi di rielaborazioni di materiale visivo storico, si presentano con una propria autonomia. Uklański pone volutamente l’accento sulle voluttuose chiome rosse delle donne ritratte. Al centro di questa nuova serie c’è ‘Lizzie’ Siddall (1829-1862), modella adulata e mitizzata dalla confraternita dei preraffaelliti proprio per il suo aspetto dai lineamenti antichi e per i suoi capelli rossi dai riflessi ramati – considerati in età medievale un simbolo diabolico e stregonesco. Un noto manuale per la caccia alle streghe dell’epoca, Malleus Maleficarum, indicava nei capelli rossi un esplicito segnale sinistro. La storica dell’arte Griselda Pollock scrive che il termine ‘strega’ fu ‘introdotto a indicare le donne contestatrici degli ordini medici e teologi di stampo patriarcale. [I loro incantesimi] funzionano lanciando sguardi penetranti e inibenti’. I preraffaelliti ripresero questo simbolismo nero e sfruttarono i capelli ramati della Siddall non solo per recuperare, con le loro opere, una schiera di eroine tragiche del passato, ma anche per esaltare le altre stunner. La critica Alissa Bennett, curatrice del catalogo di prossima uscita su questo nuovo corpo di lavori, scrive: “Piotr Uklański sceglie oculatamente i ritratti di Rossetti e dei confratelli preraffaelliti per proseguire la sua indagine sulle mancanze insite nell’atto dello sdoppiamento. Sebbene l’opera di Uklański sia spesso stata descritta come appropriativa, questo termine mi sembra un rimpiazzo in mancanza di uno più adeguato. Uklański rivisita questa corrente storica dalla forte carica simbolica con la creazione di doppelgänger: i suoi ‘doppioni stregati’ negano l’oggettivazione delle stunner dai lunghi capelli rossi, mettendo in scena un ritorno pittorico che sembra una resurrezione infestata. Uklański immagina l’atto del dipingere come una seduta spiritica in cui evocare le somiglianze dei modelli e soprattutto resuscitare le loro complesse storie individuali, salvandole dal destino di ‘muse’ unidimensionali. Le sue rivisitazioni onorano la capacità creativa della Siddall, poetessa e artista, e delle altre modelle preraffaellite. Negli ultimi anni studiosi e curatori hanno smascherato i ruoli di partner, collaboratrici e creative che queste donne ricoprivano a pieno titolo. In linea con queste importanti rivelazioni, le straordinarie opere di Uklański interrompono la visione di queste donne come muse oggettivate ed enfatizzano il loro ruolo di promotrici culturali e di protagoniste attive del movimento preraffaellita e della storia.
Con questa nuova serie di opere, Piotr Uklański va oltre la semplice appropriazione e trasforma le sue fonti visive in nuovi e inquietanti dipinti a olio, come dimostrano i ritratti speculari e dall’aspetto cadaverico Untitled (Mary Emma Jones as Proud Maisie) e Untitled (Gertrude Sandys as Proud Maisie). Se questi dipinti aprono una nuova strada formale nella pratica già poliedrica di Uklański, concettualmente si basano su un’attività longeva di Uklański con cui sfida i tropi della cultura visiva contemporanea, dall’emblematica opera del 1998 The Nazis, che presenta busti di attori nelle vesti di membri del Terzo Reich, alla recente serie di dipinti Ottomania (2017 – in corso), che reinterpreta ritratti di modelli europei in vesti e significanti orientali. Richiamandosi ora alle composizioni preraffaellite, Uklański libera queste figure femminili dall’essere manifestazioni univoche di un pensiero maschile.

PIOTR UKLANSKI  nato a Varsavia, Polonia nel 1968. Vive e lavora a New York. Sue mostre personali sono state allestite in importanti istituzioni come: The Metropolitan Museum of Art, New York (2015); Dallas Contemporary, Dallas (2014); Bass Museum, Miami (2013); Secession, Vienna (2007); Whitney Museum of American Art, New York (2007); Kunsthalle Basel, Basilea (2004); The Museum of Modern Art, New York (2000). Mostre collettive con il suo lavoro sono state organizzate, tra gli altri, da: Peggy Guggenheim Collection, Venezia (2014); Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Torino (2013); PAC Padiglione d’Arte Contemporanea, Milano (2010); Whitney Biennial, Whitney Museum, New York (2010); Tate Modern, Londra (2009); the Solomon R. Guggenheim Museum, New York (2007); MART Museo di Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto (2006); Centre Georges Pompidou, Parigi (2000). Uklański ha partecipato a: 26ma Biennale di San Paolo, San Paolo (2004); 50ma Biennale di Venezia, Venezia (2003); 8th Biennale di Lione, Lione (2005); 63ma Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica, Venezia (2006); 5th Berlin Biennale, Berlino (2008); 75th Whitney Biennial, Whitney Museum, New York (2010); documenta 14, Kassel e Athens (2017); 16th Istanbul Biennial, Istanbul (2019). Le opere di Piotr Uklański sono incluse in importanti collezioni pubbliche e private, come: Metropolitan Museum of Art, New York; Museum of Modern Art, New York; Solomon R. Guggenheim, New York; Tate Modern, Londra; Walker Art Center, Minneapolis; Museum of Contemporary Art, Chicago; Museum of Modern Art, Varsavia; Migros Museum of Contemporary Art, Zurigo; Rubell Family Collection, Miami; Francois Pinault Foundation, Parigi; e Muzeum Susch, Susch.

Informazioni essenziali: Massimo De Carlo, Milano Piazza Belgioioso, 2 – 20121 Milano Dal 15 ottobre 2020 Aperta su appuntamento da martedì a sabato, 11:00 – 18:30

Per informazioni e materiali: Press Office, Massimo De Carlo T. +39 02 70003987 – T. +44 (0) 2072872005 press@massimodecarlo.com www.massimodecarlo.com Instagram: massimodecarlogallery


PIOTR UKLANSKI HOW THEY MET THEMSELVES Massimo De Carlo is pleased to present How They Met Themselves, Piotr Uklański’s first solo show in the gallery’s Palazzo Belgioioso space in Milan. Expanding a new body of figurative paintings that Uklański began in early 2020, How They Met Themselves, Uklański conjures the women who were the unsung protagonists of the Pre-Raphaelite Brotherhood—an artists’ society founded in London in 1848. The Pre-Raphaelites opposed academic painting’s emphasis on the High Renaissance in favor of resurrecting Italian 15th century art and narratives laden with suggestions of the occult and layered sexuality. In this series, Uklański presents slyly reconsidered portraits of Elizabeth “Lizzie” Siddall, Jane Morris, Emma Jones, Annie Miller, and others who were wives, muses and models for this artistic brotherhood. More than a collection of beautiful women, Uklański proposes an uncanny sisterhood of “stunners”—the term that the PreRaphaelites used to describe their muses. Uklański debuted this new series as part of a public art project organized this past summer by Art & Newport Foundation in the Belmont Chapel at the Island Cemetery in Rhode Island. The exhibition is titled after Dante Gabriel Rossetti’s watercolor, How They Met Themselves (1851-60) which depicts the moment when two identical pairs of lovers – modeled upon Rossetti and his wife-muse Lizzie Siddall in a darkened forest. Despite the characters’ identical costumes and the twinned features, Rosetti’s haunted doubles suggest radical differences that often lurk beneath the similarities of the surface. This unsettling premise of doubling or twinning is the primary subject of Uklański’s Milan exhibition which presents eleven portraits that riff a range of historical source imagery. Uklański deliberately focuses on the signifier of voluptuous red tresses. At the center of this new series is “Lizzie” Siddall (1829–1862), who was the most adulated and mythologized woman associated with the Pre-Raphaelite Brotherhood. Given her medieval look, the group became transfixed with Siddall—and especially her red hair that was “like dazzling copper.” Europe in the Middle Ages fixated on this attribute as a mark of wickedness. The notorious witch-hunting manual from that era, Malleus Maleficarum, warned that witches had ginger-colored hair. Art historian Griselda Pollock writes that the term ‘witch’ was “invented for women who contest the patriarchal orders of theological or medical knowledge. [Their spells] work by casting a penetrating, castrating gaze.” Playing with this dark symbolism, the Pre-Raphaelites used Siddall’s copper hair not only to reimagine a host of tragic heroines, but also to exploit other ‘stunners’. Contemplating on this new body work for a forthcoming catalogue, critic Alissa Bennett writes, “It is fitting that Piotr Uklański has chosen the portraits of Rossetti and his Pre-Raphaelite brethren as a place to continue a career-long investigation into the strange lapses inherent to all acts of doubling. Though Uklański’s oeuvre is often identified as appropriative, the designation seems to me an inadequate place-holder employed in the absence of a better term.” As such, Uklański has conceived of his revisitation of this charged history as the creation of a series of doppelgängers. His “witchy duplicates” of these stunners dispense with the superficial objectification of these long, red haired beauties, instead staging their painterly return as a haunted resurrection. Uklański imagines the act of painting as an occult séance in which he hopes not only to conjure the models’ likenesses, but to resuscitate their complex individual histories from the fate of one-dimensional “muse-ness.” His renderings honor the creative agency that Siddall had as an accomplished poet and artist. The artist’s renditions speak to revisionist readings of the Pre-Raphaelite sitters: in the last few decades, scholars and curators have exposed the active roles that these women assumed as partners, collaborators, and makers in their own right. Aligned with these important accounts, Uklański’s works disrupt the view of these women as objectified muses. His striking paintings bare their authorial positions as cultural contributors and formidable figures of history. With this new body of work, Uklański goes beyond simple or direct appropriation to transform the original source images into haunting new oil paintings, most notably in the zombie like twin paintings Untitled (Mary Emma Jones as Proud Maisie) and Untitled (Gertrude Sandys as Proud Maisie). While these paintings open a new formal and material vein in Uklański’s polymathic practice, it conceptually builds upon other past projects that confront tropes from our visual culture—from his landmark photographic installation The Nazis (1998), which presents headshots of actors playing members of the Third Reich, to his recent painting series Ottomania (2017–ongoing), which re-interprets Orientalist portraits of European sitters enrobed in the clothing and signifiers of the East. Now borrowing from Pre-Raphaelite compositions, Uklański shifts how the female figures appear as manifestations of male desire and fantasy in the original paintings. PIOTR UKLANSKI Piotr Uklański was born in Warsaw, Poland in 1968. He lives and works in New York. Solo exhibitions have been held in prominent institutions such as: The Metropolitan Museum of Art, New York (2015); Dallas Contemporary, Dallas (2014); Bass Museum, Miami (2013); Secession, Wien (2007); Whitney Museum of American Art, New York (2007); Kunsthalle Basel, Basel (2004); The Museum of Modern Art, New York (2000). Group exhibitions with his work were held at: Peggy Guggenheim Collection, Venice (2014); Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin (2013); PAC Padiglione d’Arte Contemporanea, Milan (2010); Whitney Biennial, Whitney Museum, New York (2010); Tate Modern, London (2009); the Solomon R. Guggenheim Museum, New York (2007); MART Museo di Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto (2006); Centre Georges Pompidou, Paris (2000). Uklański has participated in the 26th São Paulo Biennial, São Paulo (2004); the 50th Venice Biennale, Venice (2003); the Lyon 8th Biennial of Contemporary Art, Lyon (2005); the 63rd Venice International Film Festival, Venice (2006); the 5th Berlin Biennale, Berlin (2008); the 75th Whitney Biennial, Whitney Museum, New York (2010); documenta 14, Kassel and Athens (2017); 16th Istanbul Biennial, Istanbul (2019). The artist’s works are represented in prestigious private and public collections, such as: the Metropolitan Museum of Art, New York; the Museum of Modern Art, New York; the Solomon R. Guggenheim, New York; Tate Modern, London; the Walker Art Center, Minneapolis; the Museum of Contemporary Art, Chicago; the Museum of Modern Art, Warsaw; the Migros Museum of Contemporary Art, Zurich; the Rubell Family Collection, Miami; the Francois Pinault Foundation, Paris; and Muzeum Susch, Susch.

Hard Facts: Massimo De Carlo, Milan Piazza Belgioioso, 2 – 20121 Milan, Italy From October 15, 2020 Open by appointment Tuesday to Saturday, 11:00 – 18:30 For further information and materials: Press Office, Massimo De Carlo T. +39 02 70003987 – T. +44 (0) 2072872005 press@massimodecarlo.com www.massimodecarlo.com Instagram: massimodecarlogallerydal